Kallmäskning: Skillnad mellan sidversioner
Hoppa till navigering
Hoppa till sök
Dav (diskussion | bidrag) nu försöker jag på få in reflistmallen ordentligt. Ursäkta att jag kladdar. |
Dav (diskussion | bidrag) Tar tillbaka mitt försök att använda reflist. |
||
| Rad 3: | Rad 3: | ||
Vid '''kallmäskning''' så använder man sig av kallt [[vatten]] och mycket lång mäskningstid. Detta görs framförallt med mycket mörka [[malt|malter]] för att få med [[färg]] och smak utan för mycket [[kärvhet]]. | Vid '''kallmäskning''' så använder man sig av kallt [[vatten]] och mycket lång mäskningstid. Detta görs framförallt med mycket mörka [[malt|malter]] för att få med [[färg]] och smak utan för mycket [[kärvhet]]. | ||
Tillvägagångssätt enligt [[Zymurgy]]: | Tillvägagångssätt enligt [[Zymurgy]]: [http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=4606&postdays=0&postorder=asc&highlight=cold+mashing&start=15 Northern Brewers Forum] | ||
* Knappt två liter kallt vatten (2 [[quart|quarts]]) per 450 gram (1 [[pound]])krossad malt. | * Knappt två liter kallt vatten (2 [[quart|quarts]]) per 450 gram (1 [[pound]])krossad malt. | ||
| Rad 10: | Rad 10: | ||
* Låt stå över natten i rumstemperatur. | * Låt stå över natten i rumstemperatur. | ||
Versionen från 16 augusti 2007 kl. 00.49
Vid kallmäskning så använder man sig av kallt vatten och mycket lång mäskningstid. Detta görs framförallt med mycket mörka malter för att få med färg och smak utan för mycket kärvhet.
Tillvägagångssätt enligt Zymurgy: Northern Brewers Forum
- Mal malten så fint som möjligt.
- Låt stå över natten i rumstemperatur.